Hittat 6, Visa 1 till 6 av 6
Tiden för ‘id-bönen börjar från då solen är tre meter över horisonten och varar till dess att solen når sin meridian.
Ahmad ibn Hassan al-Bana’ rapporterade att Jundub sade: ”Profeten ﷺ bad ‘id al-fitr-bönen medan solen var [ungefär] sex meter
[1] över horisonten, och han bad &
... Visa mer
Zakah al-fitr är en skyldighet för varje fri muslim som äger en sa’ dadlar eller korn vilka inte behövs som basal föda för honom själv eller hans familj under en tidsperiod (som definieras som) ”en dag och en natt”. Varje fri muslim måste betala
zakah al-fitr för sig själv, sin hustru, sina barn och sina tjänare.
... Visa mer
Den nödvändiga mängden
zakah al-fitr är en sa’
[1] vete, korn, russin, torr keso (
aqit), ris, spannmål eller liknande produkter som anses vara stapelföda (
qut). Enligt Abu Hanifah är det tillåtet att sätta åt sådan, som
zakah al-fitr, något med lika värde, och han sade
... Visa mer
Juristerna är eniga om att
zakah al-fitr ska betalas i slutet av ramadan. De är dock oense om den specifika tiden.
Al-Thawri, Ahmad, Ishaq, al-Shafi’i (enligt hans senare åsikt) och Malik (enligt en av rapporterna från honom) är av åsikten att
zakah al-fitr ska betalas vid solnedgången till natten då man bryter fastan, för det är d&a
... Visa mer
Merparten av de lärda anser att det är tillåtet att betala
zakah al-fitr en dag eller två före ‘id. Ibn ‘Umar rapporterade att Allahs Sändebud ﷺ beordrade dem att betala
zakah al-fitr före folket gick iväg för att utföra ‘id-bönerna. Nafi’ rapporterade att ‘Umar brukade betala den en dag eller två fö
... Visa mer
Distributionen av
zakah al-fitr är samma som för zakah, det vill säga den måste distribueras till de åtta mottargrupperna som nämndes i versen: ”Offergåvorna är avsedda enbart för de fattiga […]” (9:60). Kategorin som består av de fattiga anses vara den som är mest förtjänt. Detta stöds även av hadit
... Visa mer