Hittat 31, Visa 1 till 20 av 31
Det är makruh eller ”ogillat” att önska sin egen död, eller att be till Allah om att dö på grund av fattigdom, nödställdhet, sjukdom eller dylikt. De sex kanoniska hadith-kompilatorerna rapporterade från Anas att Profeten ﷺ sade: ”Låt ingen av er önska att han dör på grund av någon svårighet som möj
... Visa mer
Hajj är obligatorisk för både kvinnor och män. De måste utföra den när de möter de ovannämnda villkoren. När det gäller en kvinna är det essentiellt att hennes man eller en annan mahram-släkting
[1] håller henne sällskap under hajj-resan.
Ibn ‘Abbas rapporterade: ”Jag h
... Visa mer
Det finns bestämda tider för hajj.
Detta åsyftar den specifika tidsperiod då hajj-riterna måste utföras för att anses vara giltiga. Detta är tydligt från Allahs ord: ”DE FRÅGAR dig om innebörden av månens nytändning. Säg: ”Den visar människorna tidpunkten då [vissa skyldigheter skall fullgör
... Visa mer
Det finns en särskild etikett som man måste följa medan man befinner sig i ihram.
1) Renlighet. Detta åsyftar att man klipper sina naglar, trimmar mustaschen, rakar av håret under armarna, rakar pubishåret, utför wudu’ eller – vilket är bättre – att man utför ghusl och, för män, att man kammar skägget och h&
... Visa mer
En vallfärdare ska påbörja sin talbiyah från och med då han tar på sig sin ihram till dess att han kastar den första småstenen på jamarah al-’aqabah den 10:e dhu’l-hijjah, offerdagen (yawm al-nahr). Därefter slutar han att recitera talbiyah, såsom Profeten ﷺ gjorde enligt en hadith som har återberättats av gruppe
... Visa mer
Det är rekommenderat för de som har avsikten att besöka Makkah att göra följande:
1) Att bada. Det har rapporterats att Ibn ‘Umar brukade bada före han gick in i Makkah.
2) Att spendera natten vid Dhu Tuwa, en dal i riktning mot al-Zahir. Profeten ﷺ brukade spendera natten där. Nafi’ sade: ”Ibn ‘Umar brukade göra detsamma.&rdqu
... Visa mer
Att utföra
tawaf.
1) Man måste börja
tawaf (att gå runt Ka’bah) med sin högra axel blottad, och Ka’bah på sin vänstra sida, medan man är vänd mot den svarta stenen; om det är möjligt pussar man den svarta stenen, men annars rör man den med sin hand eller pekar i dess riktning, och man säger:
Bismillahi walla
... Visa mer
En person får recitera Koranen medan han utför
tawaf, eftersom syftet med
tawaf är att minnas Allah och Koranen är en påminnelse och åminnelse av Allah. ‘A’ishah rapporterade att Profeten ﷺ sade: ”Tawaf runt Allahs hus, att gå mellan Safa och Marwah och att kasta småstenarna på jamarat har upprättats för att minnas All
... Visa mer
Olika typer av
tawaf.
Tawaf al-qudum (ankomstvarven).
Tawaf al-ifada (varven efter att man har återvänt från Mina).
Tawaf al-wida’ (avskedsvarven). Vi kommer att gå igenom denna typ senare.
Tawaf al-tatawwu’ (frivilliga varv).
Vallfärdaren ska använda sin tid i Makkah fullt ut och utföra så
... Visa mer
1) Att vara ren och fri från alla små och stora fysiska orenheter.
[1] Ibn ‘Abbas rapporterade att Profeten ﷺ sade: ”Tawaf är [likt] en bön… men Allah, den Allsmäktige, har gjort det tillåtet för den som [utför
tawaf] att prata, så den som talar [när han utför
tawaf] ska endast sä
... Visa mer
Det är sunnah att utföra specifika handlingar i
tawaf:
1) Att vara vänd mot den svarta stenen när man påbörjar
tawaf medan man uttalar en takbir (Allahu akbar), en tahlil (la ilaha illallah), lyfter sina händer såsom man lyfter dem under bön och, om det är möjligt, rör den svarta stenen med båda händer och pussar den tyst
... Visa mer
Detta baseras på Ibn ‘Umars uttalande: ”Jag såg aldrig Profeten ﷺ röra någon annan del av Ka’bah än de två hörnen: den svarta stenen och det jemenitiska hörnet.” Han lade till: ”Oavsett hur svåra och besvärliga omständigheterna har varit, har jag alltid rört dessa två hörn – det jemenit
... Visa mer
Det är sunnah att utföra en bön bestående av två rak’at efter att man har avslutat
tawaf vid Ibrahims plats (frid vare med honom), eller vid någon annan plats i den heliga moskén, oavsett om det är en frivillig eller obligatorisk
tawaf (såsom under hajj eller ‘umrah).
Jabir rapporterade: ”När Profeten ﷺ kom till Makkah g
... Visa mer
Ibn Jurayj rapporterade: ”‘Ata informerade mig att, när Ibn Hisham förbjöd kvinnor från att utföra
tawaf tillsammans med män, frågade han honom: ‘Hur vågar du hindra dem när Profetens ﷺ fruar utförde
tawaf tillammans med andra män?’ Han lade till: ‘Jag frågade honom: ”Gjorde de så före e
... Visa mer
En person får utföra
tawaf ridande, även om han är kapabel till att gå, förutsatt att det finns en giltig anledning till att göra det.
Ibn ‘Abbas rapporterade att under avskedsvallfärden utförde Profeten ﷺ
tawaf medan han red på sin kamel, och han rörde den svarta stenen med en pinne [som han bar]. Detta har återberätta
... Visa mer
Det är önskvärt att dricka Zamzam-vatten
När en person har avslutat de sju varven (
tawaf) och utfört bönen på två rak’at vid Ibrahims plats, är det uppmuntrat att dricka vatten från Zamzam-brunnen.
Både al-Bukhari och Muslim bekräftar att Profeten ﷺ drack Zamzam-vatten och sade: ”Det är välsignat [vatten];
... Visa mer
Sa’i måste uppfylla följande villkor för att anses vara giltig och acceptabel:
1) Ska utföras efter
tawaf.
2) Måste utföras i sju rundor.
3) Måste starta från Safa och sluta vid Marwah.
4) Måste utföras i al-Mas’a, vägen mellan Safa och Marwah, eftersom Profeten ﷺ gjorde det, och han sade explicit: ”Ta era [
... Visa mer
Kontinuitet under sa’i är inte ett nödvändigt villkor för dess giltighet.
[1] Om en vallfärdare således stannar sin sa’i (mellan Safa och Marwah) av någon anledning, exempelvis om bönen infaller och han ber med samlingen, i alla sådana fall får han återuppta sin sa’i när anlednin
... Visa mer
Merparten av de lärda anser att rengöring inte är nödvändigt för att utföra sa’i mellan Safa och Marwah, baserat på det som Profeten ﷺ sade till ‘A’ishah en gång när hon menstruerade. Han ﷺ sade till henne: ”Du får utföra alla riter [för hajj] såsom de andra vallfärdarna gör, med undantag a
... Visa mer
Att klättra uppför Safa och Marwah och åkalla Allah för sin materiella och andliga välfärd är rekommenderat. Man bör vända sig mot Ka’bah när man åkallar.
Det är välkänt att Profeten ﷺ gick igenom Safas port, och när han närmade sig Safa reciterade han Koranversen:
”As-Safa och Al-Marwah hör t
... Visa mer