Hittat 21, Visa 1 till 20 av 21
Mutlaq-vatten består av följande kategorier:
1) Regnvatten, snö eller hagel. Dessa substanser är rena eftersom Allah säger: ”och lät ett regn falla från himlen för att rena er” (8:11), och: ”så låter Vi rent vatten falla från skyn” (25:48). Detta stöds av följande hadith: Abu Hurayrah rapporterade att
... Visa mer
Det finns tre sätt att utföra adhan på:
1) Utför fyra
takbir i början och säg resterande fraser två gånger, utan upprepning, med undantag av den sista frasen
la ilaha illallah. På detta vis utgörs adhan av femton fraser, såsom i ovannämnda hadith från ‘Abdullah.
2) Utför fyra
takbir
... Visa mer
Avsikten. Allah säger: ”Men inga andra påbud gavs dem än att dyrka Gud med ren och uppriktig tro” (98:5). Profeten ﷺ sade: ”Alla handlingar utförs med någon avsikt och varje individ får endast vad han har avsett. Den som har haft avsikten att utvandra för Allahs och Hans Sändebuds skull, har utvandrat för Allahs och Hans Sände
... Visa mer
En individs bön är inte accepterad om inte al-Fatihah reciteras i varje rak’ah, men den som ber bakom en imam är tyst medan imamen reciterar högt. Som Allah säger i Koranen: ”Lyssna därför uppmärksamt när högläsning ur Koranen pågår – kanske kommer [Gud] att visa er barmhärtighet” (7:204). Profeten ﷺ s
... Visa mer
Det är tillåtet att utföra qunut före man bugar (ruku’) eller när man står upp efter att ha bugat. Humayd sade: ”Jag frågade Anas: ‘Är qunut före eller efter bugningen?’ Han svarade: ‘Vi utförde den före eller efter.’” Detta har återberättats av Ibn Majah och Muhammad ibn Nasr. I
Fat
... Visa mer
Hur man nedfaller. Att nedfalla för att man har glömt något under bönen, sujud al-sahw, innebär att nedfalla två gånger före taslim. Allt detta har bekräftats från Profeten ﷺ. I
Sahih al-Bukhari har det återberättats från Abu Sa’id al-Khudri att Profeten ﷺ sade: ”Om någon av er känner tvivel und
... Visa mer
Den som går med i gruppen bör utföra den inledande
takbir medan han står och sedan röra sig direkt till den handling som gruppen utför just då. Om gruppen exempelvis nedfaller, ska man utföra den inledande
takbir och sedan nedfalla själv. En sådan person anses inte ha utfört rak’an om inte han bugar, även om han endast bugar oc
... Visa mer
Det är tillåtet för en person att följa imamen även om det finns en barriär emellan dem, så länge individen kan urskilja imamens rörelser antingen genom att han ser eller hör dem.
[1]
Al-Bukhari rapporterade: ”Al-Hasan sade: ‘Det är inga problem om du ber och det finns en flod mellan dig oc
... Visa mer
Om imamen måste lämna bönen av någon anledning, exempelvis om han minns att han måste tvaga sig eller om han bryter sin wudu’ under bönen, då bör han utse någon annan som leder resten av bönen.
‘Amr ibn Maymun sade: ”Jag stod och det fanns ingen mellan mig och ‘Umar – den morgonen som han mördades –
... Visa mer
Om en individ utför den inledande
takbir bakom en bönerad och sedan träder in i böneraden och bugar (utför ruku’) med imamen, kommer hans bön att vara giltig.
Abu Bakra rapporterade att han kom till bönen medan Profeten ﷺ bugade, så Abu Bakra bugade sig före han hade ställt sig i en bönerad. Han nämnde detta till Profeten ﷺ, so
... Visa mer
Abu Qatadah rapporterade att Profeten ﷺ utförde bönen och Umamah bint Zaynab [Abu al-’As ibn al-Rabi’s dotter] var på hans nacke [axel]. När han bugade sig lade han ned henne, och när han ställde sig upp efter nedfallandet placerade han henne på sin nacke. ‘Amr undrade under vilken bön som detta hände. Ibn Jurayj sade att det har &a
... Visa mer
Att medvetet äta eller dricka. Ibn al-Mundhir sade: ”Kunskapens folk är eniga om att den som medvetet äter eller dricker under bönen måste upprepa den. Detsamma är fallet med de frivilliga bönerna enligt majoriteten av de lärda, eftersom det som gör en obligatorisk bön ogiltig även gör en frivillig bön ogiltig.”
Att
... Visa mer
‘Id-bönerna består av två rak’at, och det är sunnah att uttala
takbir sju gånger, efter den inledande
takbir och före Koranrecitationen i den första rak’ah. Under den andra rak’ah, uttalar man
takbir fem gånger efter den
takbir som uttalas efter att man har nedfallit (sujud). Man bör höja sina händer varje gå
... Visa mer
Det är en sunnah att uttala
takbirat under ‘id-dagarna. Om ‘id al-fitr säger Allah: ”Håll [fastan under den föreskrivna] perioden och prisa Gud [dvs. uttala
takbirat] som har väglett er – kanske skall ni visa [Honom] tacksamhet” (2:185).
Om ‘id al-adha säger Allah: ”Och prisa Gud under de [tre] fastställda dagarna&rd
... Visa mer
Sadaqah är inte begränsad till en specifik rättfärdig handling. Den generella regeln är att alla goda handlingar är sadaqah. Några av dessa är följande:
Allahs Sändebud ﷺ sade: ”Varje muslim måste ge sadaqah.” Folket frågade: ”O Allahs Profet! Hur är det med den som inte har någonting?” Han svarad
... Visa mer
Vissa moment måste utföras för att begravningsbönen ska vara giltig, och bönen kan ogiltigförklaras om man inte utför dessa. Dessa obligatoriska moment listas under.
1) Avsikten. Den riktiga avsikten är vad som finns i hjärtat, och att verbalt yttra den är inte ett rättsligt krav.
Allah säger i Koranen: ”Men inga andra p&ari
... Visa mer
Begravningsbön för ett aborterat barn
Vid missfall ska ett foster som är mindre än fyra månader inte tvättas, likaså ska inte en begravningsbön utföras för det. Det bör svepas in i ett tygstycke och begravas. Majoriteten av juristerna är eniga på denna punkt.
Å andra sidan, om fostret är fyra månader eller
... Visa mer
Att utföra en begravningsbön för en frånvarande person i en annan stad är tillåtet, oavsett om staden är nära eller långt borta. I dessa fall bör de som utför begravningsbönen stå vända mot qiblah, även om staden där den frånvarande individen befinner sig inte är i riktning mot qiblah. Efter att man har
... Visa mer
Det är sunnah att utföra specifika handlingar i tawaf:
1) Att vara vänd mot den svarta stenen när man påbörjar tawaf medan man uttalar en
takbir (Allahu akbar), en tahlil (la ilaha illallah), lyfter sina händer såsom man lyfter dem under bön och, om det är möjligt, rör den svarta stenen med båda händer och pussar den tyst
... Visa mer
Ibn Jurayj rapporterade: ”‘Ata informerade mig att, när Ibn Hisham förbjöd kvinnor från att utföra tawaf tillsammans med män, frågade han honom: ‘Hur vågar du hindra dem när Profetens ﷺ fruar utförde tawaf tillammans med andra män?’ Han lade till: ‘Jag frågade honom: ”Gjorde de så före e
... Visa mer