Hittat 67, Visa 1 till 20 av 67
Att låta sitt skägg växa och bli tjockt. Detta är ett kännetecken för värdighet. Det bör inte klippas så kort att det ser ut som att skägget har rakats av, och det bör inte lämnas så långt att det blir ovårdat. Skägget är även ett kännetecken för manlighet. Al-Bukhari sade: ”När Ibn
... Visa mer
Före fredagsbönen. Att utföra ghusl till ‘id-bönerna, Ghusl för att tvätta ett lik, Att utföra ghusl för
hajj, Att utföra ghusl när man träder in i Makkah och Att utföra ghusl vid ‘Arafah-berget.
... Visa mer
Ghusl för att tvätta ett lik. Enligt många av de lärda är det rekommenderat att den som har tvättat ett lik utför ghusl. Abu Hurayrah rapporterade att Profeten ﷺ sade: ”Den som har tvättat ett lik måste utföra ghusl, och den som har burit det måste tvaga sig.” Detta har återberättats av Ahmad, Abu Dawud, al-Tirmidhi,
... Visa mer
Att utföra ghusl vid ‘Arafah-berget. En sådan handling är rekommenderad när man stannar där under
hajj. Malik ibn Nafi’ rapporterade att ‘Umar brukade göra så före han utförde
hajj, när han trädde in i Makkah och när han stannade vid ‘Arafah.
... Visa mer
Följande handlingar är sunnah för den som vill utföra ta
hajjud-bönen. När man lägger sig bör man ha avsikten att utföra ta
hajjud. Abu al-Darda’ rapporterade att Profeten ﷺ sade: ”Den som går till sin säng med avsikten att gå upp och be under natten och sömnen övervinner honom till dess att morgonen kommer, det som
... Visa mer
Den sena nattbönen får utföras under den tidiga delen av natten, den mellersta delen av natten eller den senare delen av natten, men efter den obligatoriska nattbönen (‘isha).
När Anas beskrev Profetens ﷺ bön brukade han säga: ”Om vi ville se honom be under natten kunde vi se honom be. Om vi ville se honom sova under natten kunde vi se honom sova
... Visa mer
Det finns inte ett specifikt antal rak’at som måste utföras under ta
hajjud-bönen, likaså finns det ingen maximal gräns som måste uppnås. Den uppfylls även om man endast ber witr-bönen med en rak’ah efter den obligatoriska nattbönen (‘isha).
Samurah ibn Jundub sade: ”Allahs Sändebud ﷺ instruerade oss att be under
... Visa mer
Muslim återberättade att ‘A’ishah sade ”Om Profeten ﷺ missade den sena nattbönen på grund av smärta eller något annat, bad han tolv rak’at under dagen.”
‘Umar rapporterade att Profeten ﷺ sade: ”Den som sover [och missar] hela [den sena nattbönen] eller en del av den, han bör be mellan gryningen och middagsb&ou
... Visa mer
Det är rekommenderat att recitera Surah al-Kahf under natten till fredag och under dagtid på fredag.
Abu Sa’id al-Khudri rapporterade att Profeten ﷺ sade: ”Den som reciterar Surah al-Kahf på fredag kommer att ha illuminering från ljuset från en fredag till nästa.” Detta har återberättats av al-Nasa’i, al-Bayhaqi och al-Hakim.
... Visa mer
Zakah är inte applicerbart på andra djur än boskap. Således tas ingen zakah på hästar, mulor eller åsnor, med undantag om de används för handel. Från ‘Ali har det rapporterats att Profeten ﷺ sade: ”Jag har undantagit er från att betala sadaqah på hästar…” Detta har återberättats av Ahmad oc
... Visa mer
Den nödvändiga mängden zakah al-fitr är en sa’
[1] vete, korn, russin, torr keso (
aqit), ris, spannmål eller liknande produkter som anses vara stapelföda (
qut). Enligt Abu Hanifah är det tillåtet att sätta åt sådan, som zakah al-fitr, något med lika värde, och han sade
... Visa mer
Om en person avser att utföra en frivillig i’tikaf och sedan avslutar den före han har fullbordat den, bör han ta igen denna i’tikaf senare. Somliga lärda menar att det är obligatoriskt att göra det.
Al-Tirmidhi sade om ämnet: ”Det råder meningsskiljaktighet om en person som avslutar sin i’tikaf före tiden som han avså
... Visa mer
Det råder konsensus att en avliden person gagnas av alla goda gärningar som han eller hon under sitt liv möjligen var orsaken till. Abu Hurayrah rapporterade: ”Profeten ﷺ sade: ‘När en person dör upphör alla hans goda gärningar med undantag av tre: en kontinuerlig allmosehandling, nyttig kunskap och en rättfärdig son som ber för honom
... Visa mer
Abu Hurayrah rapporterade att Profeten ﷺ sade: ”Den som utför
hajj för [att erhålla] Allahs välbehag och undviker all omoraliskhet samt alla synder, kommer att återvända efter
hajj [i ett tillstånd som är] fritt från alla synder såsom han var dagen då hans mor födde honom.” Detta har återberättats av al-Bukha
... Visa mer
Belöningen för
hajj är Paradiset.
Abu Hurayrah rapporterade att Profeten ﷺ sade: ”Alla synder som utförs mellan utförandet av en ‘umrah och en annan sonas och suddas ut, och belöningen för
hajj mabrur är inget annat än Paradiset.” Detta har återberättats av al-Bukhari och Muslim.
I en annan sund hadith rapporterar ibn
... Visa mer
Det råder konsensus bland de lärda att
hajj endast är obligatorisk en gång under en muslims livstid, med undantag om någon lovar att utföra extra vallfärder, varpå individen i sådana fall måste infria sitt löfte. Det som utförs utöver detta är frivilligt.
Abu Hurayrah rapporterade att Profeten ﷺ en gång sade unde
... Visa mer
Al-Shafi’i, al-Thawri, al-Awza’i och Muhammad ibn al-Hasan ansåg att
hajj får utföras när som helst under ens liv, och att det inte är fel om någon som
hajj är obligatorisk för skjuter upp den till ett senare datum i sitt liv; trots att
hajj föreskrevs under det sjätte året efter hijrah, fördröjde Profeten ﷺ den till
... Visa mer
Det råder konsensus bland juristerna om villkoren som en person måste möta för att
hajj ska vara obligatoriskt för honom:
Han måste vara muslim.
Han måste vara vuxen.
Han måste vara psykiskt frisk.
Han måste vara fri.
Han måste ha den nödvändiga kraften och förmågan.
Den som inte möter dessa vill
... Visa mer
Trots att
hajj inte är obligatorisk för dessa två grupper är det giltigt om de utför en, men den kommer inte att anses vara tillräcklig vad gäller den
hajj som har föreskrivits i islam.
Ibn ‘Abbas rapporterade: ”Profeten ﷺ sade: ‘En minderåring [barn] som utför
hajj måste utföra den igen när han har blivit vu
... Visa mer
Hajj är obligatorisk för både kvinnor och män. De måste utföra den när de möter de ovannämnda villkoren. När det gäller en kvinna är det essentiellt att hennes man eller en annan mahram-släkting
[1] håller henne sällskap under
hajj-resan.
Ibn ‘Abbas rapporterade: ”Jag h
... Visa mer